سیستم ایمنی جایگاه های سوخت CNG
گزارشات کارشناسی تخریب زلزله در کشورهایی مانند امریکا و ژاپن (زلزله سانفرناندو، زلزله نورثریج، زلزله کوبه و...) حاکی از هشدار جدی در خصوص دومین عامل مرگ و میر هنگام زلزله (حریق و خفگی های ناشی از آن) می باشد .
کنترل حریق هنگام زلزله در شهرهای بزرگی مانند تهران با توجه به تراکم جمعیتی و آشفتگی های احتمالی، اختلال در امکانات ارتباطی و عبور و مرور، اهمیت اقدامات پیشگیرانه خیلی جدی را در این زمینه نشان می دهد. ارتقا ایمنی مراکز و اماکن پر خطر می تواند به میزان قابل توجهی در کاهش خطر آتش سوزی های ناشی از زلزله موثر باشد.
اهم این مراکز شامل جایگاههای سوخت CNG می باشد .
قطع جریان گاز در این مراکز و همچنین توقف جریان گاز در سطح شهر در زلزله های شدید و متوسط می تواند تاثیر بسزایی در کاهش خطرات، خسارت ها و تلفات خواهد داشت.
در بررسی کارشناسی یکی از جایگاه های CNG که با همراهی کارشناسان محترم CNG کشور و همچنین کارشناسان محترم شرکت ملی گاز انجام شد، صورت مسئله ای بشرح ذیل مشاهده شد:
گاز CNG از طریق بخش مترینگ نصب شده در جایگاه CNG وارد مجموعه می گردد. فشار گاز خروجی از بخش مترینگPSI 250 می باشد. گاز با این فشار بعد از طی چند متر طول از طریق لوله کشی گاز داخل جایگاه وارد بخش Dryer شده، بعد از عملیات Drying گاز وارد بخش کمپرسور شده، بعد از متراکم شدن وارد مخازن سطحی گشته و با فشار 220 بار (حدود PSI3200) در مخازن ذخیره می گردد و سپس از طریق سیستم لوله کشی مطمئن وارد دیسپنسرها شده و خودروها قادر به سوخت گیری خواهند بود.
طبق نظر کارشناسان محترم CNG، در صورت پارگی لوله های گاز بین Dryer، کمپرسور و دیسپنسرها هنگام حوادثی مانند زلزله، قطع کن هایی بین این بخشها وجود دارد که به میزان خروجی گاز از رابطه ها حساس بوده و در این شرایط جریان گاز بین درایر، کمپرسور و یا دیسپنسرها قطع میگردد. هر چند بر اساس نظر کارشناس محترم، این قطع گاز در قسمتهای مذکور نگرانی ها را کمتر می کند ولی با توجه به تاکید کارشناسان، به دلیل تاخیر در عمل نمودن سیستم قطع گاز بین این بخش ها، نمی توان به سادگی از خطرات چشم پوشی نمود.
محل اصلی تهدید :
در کلیه جایگاه های CNG گاز با فشار PSI250 وارد بخش مترینگ می شود و با همین فشار نیز از این بخش خارج می شود. مهمترین عوامل خطر ساز در جایگاه ها عبارتند از:
1- هیچگونه سیستم ایمنی قطع گاز در ورودی به ایستگاه پیش بینی نشده است.
2- لوله ورودی و خروجی گاز در بخش مترینگ صلب و فاقد انعطاف پذیری می باشد که هنگام زلزله با توجه به احتمال جابجایی نسبی زمین و فونداسیون بخش مترینگ خطر آسیب دیدگی لوله های ورودی و خروجی، محتمل و خطر آفرین می باشد.
3- در کلیه جایگاه های سوخت پست برق 3 فاز، می تواند خطر جدی را در صورت نشت گاز ایجاد نماید. جرقه های ناشی از کابلهای پاره شده و یا حتی پاره نشده و مجاورت آن با نشت گاز با فشارPSI 250 از ایستگاه مترینگ، خطر بالقوه ای را ایجاد می نماید که در صورت عدم آمادگی و پیش بینی های لازم پیامد های آن تاسف بار خواهد بود.
عملکرد سیستم ایمنی زلزله در جایگاه سوخت :
1- نصب Flexible hose در لوله های ورودی و خروجی بخش مترینگ که مانع از آسیب دیدگی های لوله های بخش مترینگ جایگاه CNG در هنگام زلزله می گردد.
2- سه ایستگاه AQC Sensor (جهت سنجش و شناسایی امواج زلزله )در سه نقطه جایگاه که بصورت وایرلس بهم متصل بوده نصب می گردد که وظیفه آنها دریافت و تحلیل امواج زلزله است و هنگام زلزله، بعد از تحلیل پیام های دریافت شده از این 3 سیستم، در صورتیکه حداقل 2 سیستم امواج زلزله را شناسایی و تایید نمایند فرمان فعال شدن سیستم ایمنی صادر می گردد.
3- قطع کن نصب شده در پست برق نیز دارای گیرنده ای می باشد که فرمان فعال شدن سیستم ایمنی را از AQC Sensor دریافت و باعث قطع برق جایگاه می شود.
4- بر روی لوله خروجی بخش مترینگ، دستگاه قطع گاز با کلاس 300 نصب می گردد که فرمان فعال شدن سیستم ایمنی صادره از ایستگاه مربوطه را دریافت و گاز ورودی به جایگاه را قطع میکند .
5- در صورتیکه فاصله بخش مترینگ ازبخش Dryer بیش از 5 متر باشد تخلیه گاز این طول از لوله در هنگام زلزله اهمیت پیدا می کند که سیستم vent نصب شده روی لوله گاز بعد از مجموعه شیر قطع گاز حساس به زلزله باعث تخلیه گاز موجود در لوله مربوطه در ارتفاع 3 متری از سطح زمین شده که به نوبه خود در بالا بردن ایمنی جایگاه موثر است.
6- سیستم آژیر که با امواج اولیه زلزله فعال شده و با پخش آژیر و هشدار صوتی افراد مستقر در جایگاه را از بروز زلزله و خطر مطلع می کند.
دانلود کاتالوگ